Welcome!

Contoh Karangan UPSR: keselamatan jalan raya tanggungjawab kita bersama, by Anak Bumi Kenyalang 18101998
Contoh Karangan UPSR
Name:Sarawak Anak Bumi Kenyalang 18101998
Title:keselamatan jalan raya tanggungjawab kita bersama
2009-11-17 21:30
Seuntai kasih sekalung budi saya ucapkan kepada pemimpin majlis, kombinasi kehakiman yang arif lagi bijaksana dif-dif keharmat serta warga dewan yang saya hormati sekalian.

            Keselamatan Jalan Raya Tanggungjawab kita bersama demikianlah hangatnya tajuk pidato saya untuk kita renung-renungkan bersama. Negara kita Malaysia merupakan salah sebuah negara yang paling tinggi kadar kemalangan jalan raya. Menurut sumber analisis kematian Jabatan Keselamatan Jalan Raya yang dilaporkan pada November 2007, sebanyak 304 kes kematian jalan raya yang telah dilaporkan. Tidak hairanlah pada setiap hari, berita-berita kemalangan jalan raya terus menghiasa akhbar-akhbar tempatan dan media elektroknik.

         Tuan-tuan dan Puan-puan,

         Adakah tahap    kesedaran kita terhadap pentingnya menjaga keselamatan jalan raya telah pudar?

            Siapakah yang bertanggungjawab atas kemalangan jalan raya yang berlaku?

            Tepuk Dada Tanya Selera .

            Mengikut perangkaan kes "ops Sikap" bermula dari 5 November hingga 6 Disember 2007 yang dilaporkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan pada 7 Disember 2007, sebanyak 13 704 daripada 94 062 kenderaan yang diperiksa telah dikenakan tindakan. Selebihnya, 172 kes tidak memakai topi keledar, 454 kes tiada cermin sisi dan 55 kes yang melibatkan pengguna jalan raya    yang tidak mematuhi lampu isyarat.

            Hadirin sekalian,

            Seperti yang ditegaskan oleh Ketua Pasukan Trafik Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Hamzah Taib dalam Utusan Malaysia pada 22 Oktober 2007, factor penunggang motosikal terus menjadi penyumbang utama kematian sepanjang Ops Sikap XIII dan puncanya adalah disebabkan oleh mereka sendiri yang menunggang dengan tidak memakai topi keledar dengan ketat.

            Hadirin sekalian,

            Dengan ini, dapat kita rumuskan bahawa antara punca kemalangan jalan raya disebabkan oleh pengguna-pengguna jalan raya yang tidak memenuhi criteria memandu yang betul. Hal ini akhirnya mengundang kepada kecelakaan yang bukan sahaja pada diri sendiri, malah kepada orang lain yang tidak berdosa. Mereka sepatutnya memandu dengan memakai topi keledar, tali pinggang keledar, memastikan cermin dalam keadaan yang baik dan mematuhi lampu isyarat.

            Hadirin sekalian,

            Menyedari masalah kemalangan jalan raya yanh kian meningkat, pelbagai usaha telah diambil oleh Jabatan Pengangkutan Jalan Raya. Antaranya, menurut Utusan Malaysia 22 Oktober 2007, "Ops Sikap" yang dibuat sebanyak 13 kali sebelum ini, bertujuan untuk mendidik para pengguna jalan raya supaya lebih berhemah, sbar dan mematuhi peraturan jalan raya. Selain itu, kurikulum sekolah memandu juga dikemaskinikan dan ujian memandu juga diketatkan.

            Hadirin sekalian,

            Malang tidak berbau. Oleh itu, keselamatan jalan raya adalah tanggungjawab kita bersama. Dengan langkah-langkah pencegahan yang tegas oleh semua pihak termasuklah pengguna jalan raya itu sendiri, maka impian untuk merealisasikan kadar sifar kemalangan bukalah satu perkara yang mustahil atau angan-angan sahaja.

            Sedap sungguh kuih sekaya,

            Dibuat oleh anak Pak Samat,

            Waspada selalu di jalan raya,

            Pastikan diri sentiasa selamat.

            Sekian, saya sudahi pidato saya dengan pesanan. Berhati-hati dan Bertimbang Rasa di Jalan Raya. Biarlah Lambat, Asalkan Selamat.

            Terima kasih.
 

Demri, (2017-01-11 05:47)
game on mp3 - myfreemp3.review/search/game-on-mp3/  
download free music
 
Thalia, (2017-01-07 22:01)
i tried things like breast actives tinyurl.com/hmfk9pr#sxxseac and had no success, i was very disappointed. i came across natureday and saw good reviews and decided to try it, i suppose i  
~~>> tinyurl.com/jmzv9y3#FfEJfeJ
 
Birgit, (2017-01-04 13:02)
of fаcts геlаted tо аctivities регformed bу tinyurl.com/gwjtctu#YiDAvpF мonеy мutuаl, 11c (“tinyurl.com/h6k3fvb#OsMNkhU моnеу mutuаl”), рursuаnt tо the pаydаy 1оаn refоrm aсt (“рlra”), 815 ilсs 122/1 et. seq., аnd  
 
get a loan online no credit check  
loans for people on unemployment benefits  
online loan transfer  
construction loans georgia  
term payday loans  
 
~~~~~>>>>> tinyurl.com/huuv8ns#HiCZjbX
 
Submit a comment:

Name