Welcome!

*|**|*Contoh Karangan UPSR: aku sebuah jam dinding, by krishna
Contoh Karangan UPSR
Name:Johor krishna
Title:aku sebuah jam dinding
2012-06-01 12:23
Sebuah jam dinding baharu yang besar dan cantik tersandar kukuh pada dinding bercat biru. Tiga jarum yang berbeza panjang dan saiz terus bergerak dengan bantuan kuasa sel kering.  
 
Jam dinding: (tanpa suara) Bosannya. Tak habis-habis berpusing jarumku ini pada bulatan yang sama setiap hari. Bergunakah aku kepada makhluk yang bernama manusia?  
 
Tidak lama kemudian,  
 
Abu: (memandang jam dinding) Tak sedar dah pukul 7 rupanya. Asyik sangat bersembang sampai tak ingat waktu. Saya minta diri dahulu. Tak lama lagi, dah nak masuk waktu Maghrib.  
 
Jam dinding: (gembira) Tak sangka, berguna juga aku rupanya.  
 
Keadaan ini berterusan. Jam dinding semakin gembira. Sudah banyak orang yang mendapat faedah atas kehadiran jam dinding yang satu ini.  
 
Suatu hari, Abu datang lagi ke rumah itu.  
 
Abu: (memandang jam dinding dengan tanda tanya) Jam ni dah rosak ke?  
 
Tuan rumah: berasa hairan) Ya ke, tak perasanlah pulak.  
 
Jam dinding: (berasa risau dan sedih) Adakah ini penghujung riwayatku seperti karangan autobiografi yang sering ditulis oleh anak tuan rumah ini?  
 
Setelah diperiksa, tuan rumah itu mendapati bahawa jam dinding tidak rosak, tetapi cuma kehabisan kuasa sel keringnya. Lalu dia menggantikan sel kering yang baharu.  
 
Tuan rumah: Jam ni dah boleh berfungsi semula. Kalau tak ada jam ni, tentu sukar nak tahu waktu!  
 
Jam dinding: (kembali ceria) Rupanya, selagi aku belum rosak, aku akan digunakan kerana aku sangat penting untuk manusia.  
 
Sejak itu, jam dinding tidak pernah berasa bosan dan mengeluh lagi tentang putaran jarumnya yang berulang-ulang pada setiap hari kerana dia tahu bahawa kehadirannya sangat diperlukan oleh manusia.  
 
"Hargailah jam dinding yang menyedarkan anda tentang waktu bekerja, waktu ke sekolah dan urusan seharian yang melibatkan masa!
 

Today's readers:
...
Total readers:
...
Today's XP:
...
Total XP:
...
Suhu :
...
Submit a comment:

Name